Denne artikel udspringer af vores MasterClass i Unge Stemmer som blev afholdt i marts 2009 med temaet ”Alle børn kan lære at synge”

Imens Susanne Wendt underviste Sangskolens børnekor fyldte deltagerne notesblokkene med idéer. Til sangaften og inspirationstimer fik de selv mulighed for at synge og klappe nyt repertoire ind under huden. Årets MasterClass i Unge Stemmer gav deltagerne masser af inspiration til hverdagens korprøver med hjem.

De elleve børn i Den Jyske Sangskoles Spirekor har øjnene klistrede til Susanne Wendt, da hun indleder morgenens kor-opvarmning med at tegne ’cirkler og firkanter med numsen i luften’. Børnene efteraber hendes energifyldte bevægelser, og ænser knap nok det velvoksne publikum af noteskrivende masterclass-deltagere. Til daglig er Susanne Wendt dirigent for DR Juniorkoret, DR Børnekoret og DR Spirekoret. I dag er hun på besøg i Herning for at vise sin tilgang til undervisningen af de yngste sangere – en tilgang der indeholder en god portion leg og energi. Endnu en opvarmningsøvelse går ud på at spille dart med usynlige pile. Susanne Wendt demonstrerer teknikken: ”Det gælder om ramme alle de røde næser nede i salen. Det siger piuuuu, piuuuu når vi kaster,” forklarer hun, imens hun sender ’dartpile’ af sted mod publikum. Spirekoret sætter i med energifyldte kast. Det er svært at sige, hvor mange røde næser de ’rammer’, men der bliver ramt mange høje toner med de energiske ’piuuu’-lyde. Børnene mener selv, at de har leveret lutter fuldtræffere. ”Jeg fik én,” lyder det fra en af pigerne, ”jeg fik fire,” mener en anden.

SPIREKOR PÅ BØRNENES PRÆMISSER

Masterclass-deltageren Bettina Cecilia Rasmussen, der til daglig studerer Musikvidenskab på Københavns Universitet, var aktiv med notesblok og blyant under Susanne Wendts undervisning.
”Jeg har fået mange gode idéer, og skrev så meget ned, som jeg overhovedet kunne nå. Blyanten stod ikke stille et øjeblik,” griner hun.
Bettina Cecilia Rasmussen er især inspireret af, hvordan Susanne Wendt ser korprøven fra børnenes synsvinkel.
”Susanne Wendt ser verden på børnenes præmisser og former musikken derfra,” mener Bettina Cecilia Rasmussen.
”Musikken fortsætter gennem hele timen – også når børnene bliver bedt om at rejse sig op eller sætte sig ned, er det gennem musik. Hun kommer ikke med nogen unødige ’voksen-forklaringer’ som børn synes er kedelige, men begynder for eksempel bare at kaste med dartpile eller med at synge på engelsk, uden først at fortælle at det er et svært fremmedsprog – og så efterligner børnene, fordi de synes det er sjovt.”

SANGAFTEN MED KLAP OG TRAMP

For Bettina Cecilia Rasmussen var Susanne Wendts korprøver højdepunktet ved årets masterclass. Mirjam Lumholdt, én af de andre masterclass-deltagere, mente i stedet at det ’allerbedste var selv at komme i gang’.
Og der var gode muligheder for at få rørt både krop og stemmebånd ved weekendens sangaften og foredrag. Dårligt havde deltagerne sat sig til rette til sangaften om fredagen, før de blev bedt om i stedet at danne en stor cirkel på gulvet, hvor der var bedre plads til at kombinere sang og bevægelse end på stolerækkerne.
Gennem weekenden blev der trampet, klappet og sunget. Der blev introduceret helt nye sange, og der blev præsenteret flere forskellige versioner af klassikeren ’Jeg vil fange mig en myg’.
Underviserne Margrete Enevold, Pia Boysen og Dorte Bille lagde vægt på at introducere forskellige bevægelser og overstemmer til hver sang, så deltagerne efter masterclassen kunne tilpasse udfordringerne til de forskellige aldersgrupper og niveauer i deres kor derhjemme. Om niveauet til masterclassen lød det fra underviserne, at gruppen af organister, sangpædagoger og korledere alt i alt udgjorde et ”fremmeligt spirekor”!