Gisela Hök-Ternström fortalte om sit arbejde i de svenske musikklasser, og Bernhard Kugler om talentudviklingen i tyske Aurelius Sängerknaben da Den Jyske Sangskole holdt konference om talentpleje. Begge steder er ’motivation’ et af kodeordene.
Både i Sollentuna Musikklasser nær Stockholm og i sydtyske Calw, hvor Aurelius Sängerknaben holder til, har sangmiljøer i mindre byer succes med at udvikle og uddanne unge talenter. Og begge steder indgår ordet ’motivation’ i opskriften på succes. Det fortalte korleder Gisela Hök-Ternström fra Sollentuna, og Bernhard Kugler, der er kunstnerisk leder af Aurelius Sängerknaben i deres oplæg på talentkonferencen på Videncenter for Unge Stemmer d. 22. september.
SANG PÅ SKEMAET
Sollentuna Musikklasser nær Stockholm er ét ud af de 20 steder i Sverige hvor børnene kan tage deres 4-9. klasse på en skole med musikprofil. ”For os er det vigtigt, at sangen er integreret i skoleskemaet,” siger korleder og underviser Gisela Hök-Ternström.
”Eleverne lærer det samme som i en almindelig folkeskole. Men derudover har de sang og musik fire dage om ugen, og op til årets store koncerter er alt andet undervisning aflyst til fordel for korprøver.”
Den svenske korleder fortæller, at de mange musiktimer skaber sammenhold i klassen, blandt andet fordi klasserne hver især fungerer som kor. Og når hele skolen samles i for eksempel afslutningsnummeret til koncerterne, opstår der også et særligt sammenhold på tværs af klasseskellene.
”Den stærke fornemmelse af sammenhold motiverer børnene til at fortsætte med musikken,” forklarer hun, og fortsætter: ”Sangen står stærkt i Sverige, og er med til at skabe sammenhold på mange niveauer, fra skoleklasser til firmakor. Sangens fremtrædende position betyder meget for, at mange svenske unge fortsætter med sangen på konservatorierne og som professionelle.”
MOTIVATION PÅ TYSK
Bernhard Kugler er kunstnerisk leder af det sydtyske drenge- og mandskor Aurelius Sängerknaben og en korskole der består af fem kor. Drengene dyrker korinteressen i fritiden, og der er hverken knyttet kostskole eller folkeskole til Aurelius Sängerknaben.
Ligesom i Sverige rimer ’motivation’ også i Tyskland på ’fællesskab’ – men for at udvikle de unge talenter frem mod optagelse i det ambitiøse koncertkor, lægges der også vægt på den enkelte kordrengs fordele ved at lægge tid i sin sangstemme.
”For at motivere drengene til at bruge tid på koret, sørger vi for at tilpasse undervisningen både de enkelte aldersgrupper og de enkelte drenge,” forklarer Bernhard Kugler.
”Det er også vigtigt, at tilbyde attraktive turnéer og muligheden for for eksempel at være med i Mozarts Tryllefløjten – det er noget drengene er stolte af – og noget der motiverer dem til at fortsætte kortræningen.”