Denne artikel udspringer af vores MasterClass i Unge Stemmer som vi afholdt i marts 2010 med temaet ”Den kropslige glæde i sangen”.


For den hollandske danser og bevægelsescoach Panda van Proosdij hænger sang og bevægelse uløseligt sammen. ”Vi synger med hele kroppen,” mener hun.

Panda van Proosdij danser glæde og energi ind i sangen. Og hun kan heller ikke holde begejstringen tilbage når hun fortæller om sin grundfilosofi: ”Det er vigtigt at være bevidst om, at vi synger med hele kroppen,” siger hun – og stopper ikke den engagerede talestrøm før hun har fortalt hele baggrundshistorien for sin metode ”Voice & Physique.”

Panda van Proosdij er danser er uddannelse men har arbejdet med kor i mange år. Hun startede med at stå for korenes koreografi. Men hun opdagede, at når hun arbejdede med sangernes bevægelse, med deres fokus og kontakt med publikum, ja, så begyndte de også at synge bedre. De oplevelser lagde kimen til ”Voice & Physique.”

”Når jeg kom ud for at lave koreografi til korene, mødte jeg tit et kor der stod og hang helt uden energi. Det er jo ikke nogen stor oplevelse for publikum, og derfor forsøgte jeg at få dem til at kommunikere bedre og få mere kontakt med både publikum og dirigent. Efterhånden opdagede jeg, at når jeg arbejdede med at forbedre deres fokus og energi, så begyndte koret også at lyde bedre,” fortæller hun.


STÅ, GÅ, SIDDE, SYNGE

Panda van Proosdij har et kropsligt fokus på alle aspekter af korarbejdet – fra det helt grundlæggende, såsom hvordan man bedst står og sidder når man skal synge, til koncertoptræden og koreografi.

”Stemmen er ikke bare et lille instrument. Den skal støttes af hele kroppen. Derfor introducerer jeg altid folk til de grundlæggende positioner når man sidder og står,” forklarer hun.

”Det er for eksempel vigtigt at sidde ude på kanten af stolen og holde ryggen rank i stedet for at læne sig op ad stolens ryglæn. Alt hænger sammen, og din kropsholdning har stor betydning for både hvordan du synger og hvordan du kommer ud over rampen til publikum.”


FOKUS, KONCENTRATION OG ENERGI

I Panda van Proosdijs tilgang er den nære sammenhæng mellem fokus, koncentration og energi grundlæggende.

”Det ene kan ikke eksistere uden det andet,” mener hun. ”Og når vi har fokus, koncentration og energi, så synger vi bedre. Enkelt,” griner hun.

Og for Panda van Proosdij er det enkelt. Jo, på den ene side er fokus, koncentration og energi det vi alle sammen stræber efter. Men på den anden side er det noget alle kan opøve, og som hun kan få selv de yngste børnekor med på gennem leg og koncentrationsøvelser.


KORLEDEREN LÆGGER STILEN

Hos Panda van Proosdij har dirigenten eller musiklæreren en uhyre vigtig rolle. Men lederen skal også turde træde til side og lade børnene synge alene, mener hun.

”Du projicerer din egen holdning, udstråling og energi over i børnene. Så det er vigtigt at du som dirigent har en god og åben kropsholdning og ikke er bøjet sammen over noderne eller klaveret. Det er det vigtigste i dirigentens grundlæggende rolle – foran koret,” forklarer hun.
”Men du kan også ta’ en sang børnene kender rigtig godt, og give dem det ansvar og den oplevelse det er at synge alene engang imellem.”


BØRN KAN GODT TÅLE ANSVAR

I Panda van Proosdijs korarbejde skal hvert kormedlem tage ansvar for det fælles resultat. Og det kræver hun også af børn.

”Man behøver ikke at tage dem i hånden. Du kan sagtens fortælle dem, at de hver især skal sørge for at fortælle deres historie til publikum, og på den måde give dem et individuelt ansvar – og en oplevelse af, at de hver især skal bruge energi for at fortælle hvad de vil,” forklarer hun.

”Udfordringen er tit, at børnene kommer med mange forskellige energiniveauer, men gennem fokus- og koncentrationsøvelser kan man skabe et sted, hvor alle investerer sig selv, og alle samtidig er i samme energiflow. Det er her magien ved at synge kor begynder.”

Artiklen har tidligere været bragt i Dansk Sang

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *