Denne artikel udspringer af konferencen “Hvorfor er det vigtigt at synge” som blev afholdt i september 2010 i Aarhus med deltagere fra det danske sang- og undervisningsmiljø.


MUSIKLIVET SKAL TAGE ANSVAR

Da Den Jyske Sangskole holdt konference d. 20. september 2010 havde dirigent og komponist Michael Bojesen fået til opgave at tegne et drømmebillede for dansk sang anno 2020. Hvis drømmebilledet skal gøres til virkelighed, skal musikmiljøet være bedre til at tage ansvar, mener han.

Daglig sang i vuggestue og børnehave. Sang og musik som fag i folkeskolen fra 0. til 9. klasse, og musik som obligatorisk prøvefag i både folkeskole og gymnasium. Børnekor på skolerne. Samarbejde mellem seminarier, universiteter og konservatorier om uddannelsen af sang- og musiklærere, og øget fokus på at uddanne de stemmepædagoger og korsangere som der er brug for i musiklivet. Det er nogle af Michal Bojesens visioner for dansk sang anno 2020.
For at nå dertil, skal musiklivet været bedre til at tage ansvar, mener han.

”Der er alt for mange musikinstitutioner der klager over pengemangel i stedet for selv at tage ansvar. Vi må vise vores værdi for samfundet” mener han.

Dirigenten savner også en større åbenhed i musiklivet i dag. ”Der er tendens til, at det bliver en lukket fest. At vi laver musik for os selv i stedet for at invitere nyt publikum indenfor. Symfoniorkestrene har to tilbud: Børnekoncerter og almindelige symfonikoncerter. De leverer ikke et koncerttilbud til alle. Og korbevægelsen kunne forpligte sig til at synge på plejehjemmene eller i folkeskolen. Det vigtigste mål for fremtiden må være, at få alle med,” sagde han i sit debatoplæg på konferencen.


MICHAEL BOJESENS BUD PÅ ET DRØMMEBILLEDE FOR DANSK SANG ANNO 2020:

Førskole-år 0-6 årige:

– Daglig sang, 1 ugentlig rytmik-time.

Folkeskole:
– Sang og musik fra 0-9. klasse.
– Undervisning af linjefagsuddannede lærere.
– Pensum af sange, klang, frasering og intonation.
– Minimum 50% klassisk
– Musik som prøvefag

Gymnasium:
– Obligatorisk prøvefag i minimum 1 år.
– Prioritering af morgensang og frivillige musiktilbud.

Den frivillige sang og musik:
– Børnekorene flyttes ud på skolerne.
– Professionelle sangpædagoger tilknyttet børnekorene
– Tidlig talentspotning
– Scholarship i musikskolerne
– Juniorakademier for de talentfulde

Uddannelse:
– På langt sigt er musikuddannelserne samlet på ét uddannelsessted.
– Samarbejde mellem seminarier og universitet.
– Vægt på kvalitet, ikke kvantitet
– Behovsdækning. At uddannelserne prioriterer at uddanne de stemmepædagoger og korsangere der er brug for i musiklivet.

Michael Bojesens drømmescenarie er hentet fra hans oplæg på konferencen d. 20. september 2010.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *