Denne artikel udspringer af vores MasterClass i Unge Stemmer som blev afholdt i marts 2009 med temaet ”Alle børn kan lære at synge”


Weekenden igennem var brugen af solmisation et af de gennemgående temaer, og over- og understemmer blev konsekvent præsenteret på ’do-re-mi’-manér. ”Solmisation er ikke kun et redskab til brug i hørelære,” forklarede Margrete Enevold. ”Jeg har altid introduceret det som et ’hemmeligt sprog’ jeg har sammen med koret. Det er ikke sværere end alle de andre fagter vi sætter på sangene, og det er et fantastisk redskab at lære børnene – og til at bruge til for eksempel at vise fraseringen.”

For masterclassdeltager Bettina Cecilia Rasmussen var Margrete Enevolds tilgang til solmisation ’lidt af en øjenåbner’.
”Jeg har kun kendt til solmisation fra hørelære. Det er en helt anden verden at styre klang og frasering med det. Det vil jeg helt klart arbejde videre med fremover,” siger hun.

Mirjam Lumholdt, én af de andre deltagere, var derimod hjemme i solmisations-systemets muligheder i forvejen.
”Jeg har set meget af den slags i forvejen, men det er alligevel vigtigt, at det er med på kurset. For det er ikke alle der kender det,” mener hun. ”Undervisningen i solmisation fik jeg ikke så meget ud af, fordi jeg har prøvet det hundrede gange før, men til gengæld har jeg fået mange idéer til nyt repertoire,” siger hun.”Èn af de sidste sange vi gennemgik om lørdagen, ’Cante una canción’, er for eksempel helt kanon. Den er let at synge og få til at fungere, og lyder godt, og samtidig har jeg ikke så meget materiale i den stilart. Så den er et hit!”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *