Denne artikel udspringer af vores MasterClass i Unge Stemmer som vi afholdt i marts 2009 med temaet ”Alle børn kan lære at synge”


Der blev både snakket sangteknik og formidling, da David Lowe og Margrete Enevold gav solotimer til atten unge sangere på MasterClass i Unge Stemmer. Blandt de unge selv gik snakken om sanglærernes mærkelige øvelser. ”Han snød mig til at komme op på de høje toner” siger Mette Landberg.

Mette Landberg på 15 år ser overrasket ud, da den engelske sanglærer David Lowe fortæller, at hun skal gribe den blyant han kaster til hende – imens hun synger. Hun kigger et øjeblik spørgende ud på gruppen af organister, sangpædagoger og korledere der følger med i sangtimen fra publikumsrækkerne. Efter et smil og et nik fra pianist Lone Karlsson kaster hun sig ud i det.
Mette Landberg, der til daglig synger i MidtVest Pigekor, har flere gange prøvet kræfter med en sangøvelse, en arpeggio, der udfordrer på de høje toner. Nu kaster David Lowe sin blyant samtidig med Mette sætter an på øvelsen. I første omgang går hun i stå, da hun strækker sig efter den flyvende blyant. Men i tredje forsøg lykkes det: Mette griber blyanten med venstre hånd, og svinger sig samtidig ubesværet op på øvelsens højeste tone med en blød og sammenhængende klang.

Det virkede fordi du holdt din vejrtrækning i gang, i stedet for at ’bremse op’. Det er et mentalt og fysisk trick,” forklarer David Lowe til Mette, der har fået mod på flere flyvende blyanter og flere høje toner og smilende står klar til at gentage succesen. Efter sangtimen er Mette Landbergs udlægning et ’han snød mig, jo!’. Men hun var glad for at mærke fornemmelsen af hvor let det gik, da hun koncentrerede sig om at gribe blyanten i stedet for at tænke på sin sang.


LUFT-CELLO OG LUFT-HARPE

Et af David Lowes fokusområder er formidlingen af sangen. ”Vi har brug for billeder, så vi kan føle og formidle musikken,” forklarer han, da han beder én af de andre korpiger, Sine R. Ø. Kristensen, om at vise de bevægelser hun synger om i Henry Purcells ’Strike the Viol’.
Når Sine synger ’Strike the Viol’ skal hun spille ’luft-cello’, og når ordene lyder ’Wake the harp’, skal hun lade som om, at hun spiller på en usynlig harpe. Sine kan ikke lade være at smile lidt af den fjollede situation. Men da hun samtidig smiler, synger og agerer cello- og harpespiller, er det som om, at hendes sangstemme flyder meget nemmere ud i rummet.
Bagefter klapper publikum anerkendende, og én af tilskuerne siger ’det var meget mere levende!’.

Du behøver ikke at gøre bevægelserne til en koncert, men du skal tænke på musikkens billeder, for at kunne vise dem med stemmen,” siger David Lowe. Englænderen mener, at sproglige færdigheder er helt essentielle for en sanger, og fortæller, at han først selv begyndte at synge på tysk, da han kunne sproget så godt, at han var i stand til at forstå hvert eneste ord og leve sig ind i teksten.
Det er vigtigt at kende ordene, formidle ordene, og vide og vise hvem man synger dem til”, mener David Lowe.


BARBIEDUKKER, TØJDYR OG NY INSPIRATION

Da et par af pigerne møder hinanden på trappen går snakken om deres oplevelser til solotimerne. Sine R. Ø. Kristensen fortæller, at hun blev sat til at mime instrumenterne og at det virkede: Når hun ’spillede harpe’, var det som om hun kunne få sin sang meget mere flydende.
En anden sanger fra MidtVest Pigekor, Charlotte Duholm, har haft time med Margrete Enevold, og fortæller om, at læreren bad hende forestille sig alverdens mærkelige billeder.
Hun sagde, at jeg skulle lade som om, at jeg var en Barbie-dukke med tre størrelser for små bukser på,” griner Charlotte.

To af drengene fra Herning Kirkes Drengekor, Morten Bunk og Kristian Bordoy, mødes i sofaen efter deres time hos samme lærer. De fortæller, at Margrete Enevold er kendt for ‘de mest mærkelige’ sangøvelser. Kristian Bordoy har fået undervisning af sanglæreren før, og forklarer, at han både har ”sunget med tøjdyr på hovedet og været oppe at stå på skamler.

Selv om øvelserne fra drengenes synsvinkel indimellem synes ’mærkelige’, er de ikke i tvivl om, at gæstelærerens input har en effekt. I år blev Kristian Bordoy bedt om at få mere gang i kroppen. Før han satte sangen an, lagde Margrete Enevold sin hånd på Kristians mave, og sagde: ”Flyt maven opad og tryk ud mod min hånd.
Det kostede kræfter, men gav også en fornemmelse at kunne synge med større styrke, mener Kristian efter timen. ”Det er spændende at prøve en anden sanglærer end den man har til hverdag,” mener Morten Bunk. ”Selvom det måske kun er tyve minutters undervisning, kan der lige pludselig være noget der virker, fordi man får det forklaret på en anden måde end man plejer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *